Alle, der interesserer sig for mode, ved, at Japan er et af de bedste steder at finde streetwear af høj kvalitet. Siden eksplosionen af BAPE (A Bathing Ape) i begyndelsen af 1990’erne er verden blevet mere og mere bekendt med japanske streetwear-mærker.
Mange berømtheder fra hele verden er blevet set iført dette japanske streetwear-tøj, lige fra amerikanske stjerner til fodboldspillere.
I dag præsenterer vi nogle af de bedste japanske streetwear-brands, som du bør kende til, uanset om du er en ivrig hypebeast eller bare vil i gang.
1. BAPE

Vi starter listen med det nok mest berømte japanske streetwear-mærke. Virksomheden har to spin-off mærker, AAPE (by A Bathing Ape) og BAPY (Busy Working Lady), men hovedmærket BAPE er det mest kendte.
Selv hvis du ikke kender noget til japansk streetwear, har du sikkert set deres camouflagemønstrede tøj et eller andet sted.
Andre populære produkter er bl.a. hættetrøjer til hajer og streetwear-jakker.
2. Kanka Japan

Kanka Japan blev skabt af en ung nordisk mand, der har været passioneret omkring Japan siden barndommen. En stor elsker af japansk stil og mode i Tokyo, især i Harajuku-kvarteret.
Han elsker mode og streetwear og besluttede derfor at skabe sit eget sortiment af japansk streetwear, som han naturligvis valgte at kalde Kanka Japan. De startede med et par japanske hættetrøjer og t-shirts og har nu et bredt udvalg af mere end 200 japanske streetwear-produkter, herunder japanske kasketter.
Deres succes og omdømme vokser blandt de svenske unge, som er begyndt at anvende alt det, de har lært om japansk streetwear-mode.
3. FACETASM

Hvis du ikke kan lide Yohji eller KURO’s minimalistiske stil, vil du være mere interesseret i FACETASM. Mærket vælger ikke at kategorisere sig selv. Hver kollektion er forskellig fra hinanden og er baseret på grundlæggeren og designeren Hiromichi Ochiai’s lune.
Ikke desto mindre er deres koncept at udtrykke Tokyos gadekultur på en sjov og fri måde, og hvis deres tidligere kollektioner er noget at gå efter, er det netop det, de gør. Deres designs er ofte legende, dristige og excentriske.
4. KURO

KURO, som blot betyder “sort”, er et relativt nyt streetwear-mærke, der først blev lanceret i 2010. Grundlæggeren, Yusuke Yatsuhashi, sætter japansk håndværk i centrum for sit mærke og sikrer kvaliteten ved ofte at besøge fabrikker for selv at fremstille tøjet.
Hans designs er ofte mere minimalistiske og strømlinede, men de er magiske i deres innovation. Han er kendt i branchen for sin konstante søgen efter nye og originale materialer, nye symetoder og for sit engagement i at bevare den japanske kultur gennem sine kollektioner.
Alle hans produkter er også 100 % fremstillet i Japan.
5. YOHJI YAMAMOTO

Yohji Yamamoto er en af de mest berømte japanske modedesignere. Mærket tager japansk minimalisme til det næste niveau med sit tidløse design, enkelhed og uovertrufne håndværk.
De har også en tendens til at være mere draperede og lagdelt i stilen med asymmetriske silhuetter, nedfaldne kroge og oversized snit. Hvis du er på udkig efter en farverig garderobe, er dette mærke ikke noget for dig.
Yohji arbejder primært med sort, selv i alle sine samarbejder, som omfatter Doc Martens, Adidas og andre.
6. UNDERCOVER

Hvis du ikke er klar til at ofre high fashion for punky streetwear, så er UNDERCOVER dit mærke. Deres motto “Vi laver støj, ikke tøj” opsummerer deres designfilosofi: Oprør og forstyrrelse er kernen i deres tilgang.
Jun Takahashi, virksomhedens grundlægger, blander popkultur og punkæstetik for at skabe det, der nu er et af Japans mest indflydelsesrige streetwear-mærker.
Der er også en række højt profilerede samarbejder, bl.a. med NIKE, Valentino, Doc Martens, Converse og mange andre.
7. WACKO MARIA

Collab Carhartt Wip x Wacko Maria
Hvad skal to pensionerede professionelle fodboldspillere fra J-League gøre? Det, der startede som Rock Steady-baren i Tokyo, endte med at blive det japanske tøjmærke Wacko Maria.
Mærket er stærkt inspireret af musikken, især rockabilly-subkulturer, samt latinamerikanske stilarter. På trods af dette er deres designs unikke, kitschede og overdrevne.
Især deres broderede bomberjakker er meget vellykkede og er en ode til japansk street style.
8. CAV EMPT

Cav empt er en forkortelse for caveat emptor, latin for “køb forsigtigt“, men der er intet at frygte for dette streetwear-mærke. Det er et af den berømte YouTuber PewDiePies yndlingsmærker.
Skaberne af dette mærke er Sk8thing, der er grafisk designer hos BAPE, og Toby Feltwell, der er art director for Pharrell Williams’ tøjlinje. Det er derfor ikke overraskende, at cav empts stil er retro-futuristisk med kollektioner med et dristigt design. Vi kan godt lide at tænke på det som streetwear for et high-end publikum.
9. VISVIM

Visvim er nok et af de mest berømte moderne japanske streetwear-mærker på denne liste.
Blandt dem, der kan lide mærket, er berømte kunstnere som Kanye West, John Mayer, Drake og A$AP Rocky, som alle er blevet set iført Visvims mest populære produkt, FBT.
Visvim startede som et skofirma, men har nu en komplet tøjlinje, der i høj grad er baseret på grundlægger Hiroki Nakamuras rejser.
Nakamura sparer heller ikke på noget, når han fremstiller sine designs, idet han bruger sjældne tekstiler og højt udviklede metoder til at fremstille tøj af virkelig høj kvalitet.
10. KAPITAL

KAPITAL startede i 1980’erne som et jeansmærke og er siden blevet et af landets mest berømte streetwear-mærker. De har en kultfølger, der elsker mærkets ukonventionelle, skæve og mærkelige æstetik.
Ejere og designere er far og søn duoen Toshikiyo Hirata og Kiro Hirata, som er meget omhyggelige med at sikre, at hvert design anvender traditionelle japanske farveteknikker og håndværk.
Blandt KAPITALs mest kendte produkter er indigo-jeans (ikke overraskende, da mærket er baseret i Kojima, Japans denimhovedstad) og ringeletter. De har også et undermærke, KOUNTRY.